Filarmonica
„Banatul” Avancronica de concert Vineri 19 OCTOMBRIE Ora 19
Anul acesta
se împlinesc 100 de ani dela naşterea lui John Milton Cage Jr, şi 20 dela
moartea sa. Acest compozitor american, teoretician al muzicii şi scriitor, a
fost un artist deosebit care a influenţat epoca în care a trăit. Să spunem
pentru început că printre profesori i-a avut pe Henry Cowel şi pe Arnold
Schönberg, ambii binecunoscuţi pentru radicalismul inovaţiilor introduse în
muzică.
Stimulat şi
de ideile lor, Cage devine după Al Doilea Război Mondial un lider al muzicii
avangardiste. După ce a studiat filozofia indiană, texte clasice chineze şi
Budismul Zen, el se apropie mult de muzica aleatorie, de muzica cu schimbări
controlate, după care în cartea sa Muzica experimentală, susţine că nu doreşte
să pună ordine în haosul notelor, ci să creeze o muzică precum o afirmaţie de
viaţă.
Aceste
cuvinte sunt mai uşor de înţeles dacă spunem că John Cage a fost creatorul
indeterminaţiei în muzică, un concept care se referă la o variantă a
esteticului prin care se dizolvă proprietăţile sunetului muzical într-un fluid
care elimină controlul compozitorului asupra materialului său de lucru.
Faţă de
muzica aleatorie, care nu elimină controlul compozitorul asupra discursului şi
care are o limită în posibilităţile de exprimare ale executantului,
indeterminarea se referă la o libertate mare la care contribuie compozitorul,
interpretul, neobişnuitul ce ne înconjoară şi sunetele din preajmă.
Toate
acestea vor fi exprimate viu şi mai pe înţeles în concertul de vineri seara
condus de maestrul Paul Mann. Pe lângă Concertul pentru percuţie şi orchestră
compus de Violeta Dinescu, unde solist va fi percuţionistul Doru Roman şi
lucrarea lui Lucian Meţianu, „Cage in Cage” pentru pian şi percuţie, la care
îşi va da concursul alt solist al Filarmonicii „Banatul”, pianistul Sorin Petrescu,
în program mai sunt trei lucrări ale lui Cage.
Anotimpurile,
balet într-un act, ne aminteşte de unul dintre părinţii dansului modern, Merce
Cunningham, partenerul de viaţă al lui Cage.
A doua lucrare se intitulează 4`3`` şi a fost un şoc la premieră. A fost scrisă
în 1952 şi se petrece în absenţa sunetelor.Orchestranţii sunt prezenţi pe scenă
şi nu fac nimic patru minute şi trezecişitrei de secunde. El spunea că nu este
tăcere absolută, că muzica există în cadru, formată din fiinţele vii care tac
pe scenă şi în sală. Concertul simfonic se va încheia cu lucrarea Suite for Toy
Piano, orchestrată de Lou Harrison.
Mircea
Tătaru